Amit az internetes csalásokról tudni kell - Zalaegerszeg

Az interneten keresztül zajló banki ügyintézés gyorsan terjed Magyarországon, ma már több mint egymillió ügyfél vesz igénybe internetbanki szolgáltatást.
Ezzel egy időben természetesen megjelentek az ezzel kapcsolatos visszaélések is. Habár a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél ilyen jellegű ügyfélpanaszok eddig alig jelentkeztek, fel kell készülni arra, hogy az internetes bankszolgáltatások terjedésével ezek a csalások is szaporodni fognak, ezért a Felügyelet az alábbiakra kívánja felhívni az ügyfelek figyelmét:

Az internetes csalások módszerei és a védekezés eszközei folyamatosan változnak, fejlődnek, ami fokozott felelősséget ró a szolgáltatást nyújtó bankokra, de a szolgáltatást igénybe vevő ügyfelekre is.

Rendőrruhába öltözött rablók - banknak álcázott csalók

Az egyik legjellemzőbb bűncselekmény, az "adathalászat". A csalók, mintha a bank nevében járnának el, különböző eszközökkel (telefonhívás, e-mail) ravaszul ráveszik a gyanútlan számlatulajdonost, hogy árulja el azonosítóját és jelszavát, azaz, adja meg a banki műveletekhez szükséges bizalmas, titkos adatait. Ezekkel aztán belépnek az ügyfél internetbankjába, és onnan előre megszervezett számlákra utalják az ügyfél pénzét.

Tudnunk kell, hogy a bank SOHA nem kéri el az ügyfél titkos adatait e-mailben! Ha kétségeink vannak, hívjuk fel bankunk telefonos ügyfélszolgálatát információért, segítségért.

Segítség - lehallgatnak

Mint amikor apró mikrofont, poloskát helyeznek el a lakásunkban, hogy kihallgassák bizalmas beszélgetéseinket, számítógépünket is képesek "lehallgatni", megfigyelni a billentyűzetet figyelő programok. Ezek minden billentyűzet leütést megjegyeznek, és ezt megszűrve kiderítik, hogy milyen banki jelszavakat, kódokat ütöttünk be. Ezek a figyelőprogramok észrevétlenül, kémprogramok segítségével juthatnak be számítógépünkbe, ami azonban nem jelenti azt, hogy teljesen védtelenek lennénk velük szemben. Megfelelő vírusvédelem, tűzfal és kémelhárító képes a kártékony programok behatolását megakadályozni. Ezeket sok szolgáltató már együtt, egyetlen csomagban is nyújtja. Sajnos tudomásul kell vennünk, hogy az a számítógép, amellyel banki ügyeinket intézzük, ugyanolyan kényes belépési pont az életünkbe, mint például lakásunk ajtaja, és ha meg akarjuk őrizni értékeinket a tolvajoktól, érdemes riasztóberendezést használni.

Biztos jó helyen járok - ez az én bankom?

Gyakran előfordul, különösen a már említett "adathalász" szélhámosok esetében, hogy ügyes e-mailek segítségével az ügyfeleket hamis banki oldalakra csalják. Ezek nagyon hasonlítanak az eredeti bank internetes oldalára, és az ügyfél, aki itt biztonságban hiszi magát, könnyen kiadja titkos adatait, például úgy, hogy belép az ál-banki oldalon az internetbankjába - beütve a szükséges kódokat. Az ál-banki oldal valóban bejuttatja őt az igazi internetbankba, így az ügyfél észre sem veszi, hogy becsapták, hogy megszerezték az adatait. Mire figyeljünk, hogy ne essünk ebbe a csapdába?


Nem árt, ha az ügyfél saját kezűleg gépeli be az oldal címét, gondosan beírva a https:// karaktereket is.

Lehet használni a böngésző "Kedvencek" funkcióját is, de a következőkre kell figyelnünk:

*
Amikor az oldalt felvesszük a kedvencek közé, bizonyosodjunk meg arról, hogy https:// kezdetű linket vettünk fel.
*
Léteznek olyan rosszindulatú kódok, amelyek a Kedvencek tartalmát módosítják (ilyen például a Jabbit.A vírus is). Használjunk tehát vírusirtót mindenképpen.
*
Az adatok küldése előtt ellenőrizzük, hogy a böngészőben ott a lakat.
*
Ha a tanúsítvánnyal kapcsolatosan bármilyen figyelmeztető feliratot kapunk, haladéktalanul kapcsolatba kell lépnünk az illető pénzügyi intézménnyel. Sokat segíthet, ha feljegyezzük a figyelmeztetés szövegét, ez esetben a bank szakemberei könnyebben tudnak majd segíteni.
*
Bármilyen gyanús jel esetén (korábbinál több, vagy más jellegű adatot kér a rendszer, másként néz ki az oldal, megváltozott a szöveg, stb.) saját biztonságuk érdekében hívjuk fel a bank ügyfélszolgálatát, és kérjünk ott tanácsot.
*
Ha az ügyfél azt észleli, vagy arra gyanakszik, hogy adathalász támadás áldozata lett, saját érdekében haladéktalanul hívja bankja ügyfélszolgálatát, és kérjen segítséget (gyakran egy soron kívüli jelszóváltoztatás elegendő lehet egy esetleges visszaélés megakadályozásához, vagy a további visszaélések megelőzéséhez).
*
Amennyiben a bank biztosít SMS tranzakció-értesítést, vagy lehetőséget nyújt SMS üzenetben küldött egyszer használatos kódra, javasoljuk, hogy a felhasználók éljenek vele, a biztonság érdekében, még akkor is, ha ez kényelmetlenebbnek tűnik.

Fontos tudni, hogy a PSZÁF nem vizsgálja, és nem felügyeli az Internet működését, annak biztonságáért nem felelős. A PSZÁF a bankok biztonságos működését felügyeli, beleértve az interneten keresztül nyújtott szolgáltatásokat is, és ilyen szempontból ellenőrzi az interneten nyújtott bankszolgáltatások biztonságát. Az internetes csalások bűncselekménynek számítanak, ezért felderítésük a nyomozó hatóságok feladata!

A PSZÁF által megjelentetett "Pénzem és az elektronikus pénzügyi szolgáltatások" című kiadványból további részletes információkhoz juthat a tárggyal kapcsolatban!

(Forrás: www.tozsdeforum.hu)

Amit az internetes csalásokról tudni kell - Szóljon hozzá!