Egyre kevesebb a német, de több a brit turista hazánkban
2005. január-júliusban a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma kismértékben emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva.
A kereskedelmi szálláshelyek szállásdíjbevétele számottevően nőtt.
2005. január-júliusban a kereskedelmi szálláshelyekre 1,9 millió külföldi vendég érkezett, akik több mint 5,9 millió vendégéjszakát töltöttek el. 2004 azonos időszakához képest 7%-kal több vendég 2%-kal több éjszakát töltött el a szálláshelyeken. Az Európai Unió országaiból érkezett a külföldi vendégek közel háromnegyede, vendégéjszakáik száma megközelítette a 4,5 millió éjszakát. A szálláshelyeken a legtöbb éjszakát eltöltő német állampolgárok 4%-kal kevesebb éjszakát vettek igénybe az előző év azonos időszakához képest. A fontosabb küldő országok közül kiemelkedő növekedést mutat a Nagy-Britanniából hazánkba irányuló vendégforgalom.
A szálloda típusú egységek (szállodák és panziók) 3-5, a turista- és az ifjúsági szállók 15%-kal több - külföldiek által igénybe vett - éjszakát regisztráltak, az üdülőházak és a kempingek mérsékelt forgalomról számoltak be az egy évvel azelőttihez viszonyítva. A gyógyszállodákban 8%-kal több vendégéjszakát töltöttek el a külföldi állampolgárok. A külföldivendég-forgalom bővülése a Közép-Magyarország régióra koncentrálódott; Észak-Magyarországon és a Közép-Dunántúlon a tavalyihoz hasonló vendégforgalom, a többi régióban 3-7%-os csökkenés figyelhető meg.
A vizsgált időszakban a kereskedelmi szálláshelyek közel 2 millió belföldi vendéget fogadtak, akik 4,9 millió vendégéjszakát töltöttek el. A vendégek száma 5, a vendégéjszakák száma 3%-kal magasabb volt az egy évvel korábbinál. A szállodai forgalom nagyobb mértékben emelkedett az átlagosnál: 12%-os volt a vendégek, 10%-os a vendégéjszakák számának növekedése. A többi szállástípusban - a kempingek kivételével - a belföldivendég-forgalom mérséklődött. A Közép-Magyarország, a Közép-Dunántúl, a Dél-Dunántúl és a Dél-Alföld tervezési-statisztikai régiókat jelentős (5-9%-os) fellendülés jellemezte.
A szállodák átlagosan 45,8%-os szobakihasználtsággal működtek, ez az előző év azonos időszakában 44,5% volt.
A kereskedelmi szálláshelyek összesen 117,8 milliárd forint bevételt értek el az első hét hónapban, ami folyó áron 14%-os növekedésnek felel meg, viszonyítva a 2004 azonos időszakához. Ezen belül a szállásdíjbevétel 14, a szálláshelyi vendéglátás 1, az egyéb szogáltatások bevétele 30%-kal nőtt. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás nemzetgazdasági (H) ág együttes fogyasztóiár-indexe január-júliusban 6%-os növekedést jelzett a megelőző év azonos időszakához képest.
2005. július 31-én közel 3000 kereskedelmi szálláshely, ezen belül 814 szálloda üzemelt az országban. 2004 júliusához képest a működő szállodák száma 10-zel csökkent, a rendelkezésre álló szállodai szobák száma közel azonos volt az egy évvel korábbival.
2005 II. negyedévében 8,6 millió külföldi látogató (ld. Módszertani megjegyzések) érkezett hazánkba, 69%-uk - az első negyedévhez hasonlóan - egynapos (éjszakázás nélküli), 31%-uk többnapos látogató volt. 2005 II. negyedévében az előző év azonos időszakához képest 5%-kal növekedett az egynapos látogatók száma. A többnapos látogatásokon belül az 1-3 napos látogatók aránya 2 százalékponttal nőtt, a négy vagy annál több naposoké 2 százalékponttal mérséklődött az előző negyedévhez képest.
A külföldiek összes eltöltött ideje 2005 II. negyedévében az egy évvel korábbi év azonos időszakához képest 11%-kal 22 millió napra csökkent. Az egynapos látogatók által eltöltött idő 5%-kal nőtt, így 6 millió napra emelkedett. A többnapos látogatásokon belül az 1-3 naposok eltöltött ideje nem változott az előző évihez képest, a 4 vagy többnapos látogatók által eltöltött idő 5%-os csökkenést mutat.
Az egynapos utazók legfontosabb céljai az átutazás (41%) és a vásárlás (33%) voltak. A turisztikai céllal érkezők aránya 18%, amelyben a szabadidős turizmusnak meghatározó szerepe volt. A hosszabb tartózkodás esetében lényegesen meghatározóbb a szabadidős (72%) és az üzleti cél (11%). Ebben a csoportban a vásárlási céllal érkezők aránya 3%, az átutazóké 7%.
A külföldi látogatók 2005 II. negyedévében 217 milliárd forintot költöttek el hazánkban. Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 26%-a, 55 milliárd forint. Az egynapos látogatások esetében vásárlásra költöttek a legnagyobb mértékben a hazánkba látogatók: az összes bevétel 59%-át, 32 milliárd forintot - a szabadidős céllal érkezők költése 10 milliárd forint (17%), az átutazóké 9 milliárd forint (17%) volt. A
többnapos látogatók 161 milliárd forint értékben vették igénybe hazánk turisztikai szolgáltatásait. A többnapos látogatók kiadásainak nagyobb része (75%-a), 122 milliárd forint a szabadidős utakhoz, 15%-a (25 milliárd forint) az üzleti utakhoz kötődött. Az összes külföldi költéséből származó bevétel 61%-a, 131 milliárd forint kötődött a szabadidős turizmushoz. Az üzleti céllal érkezők 26 milliárd forintot költöttek, ez a bevétel 12%-a.
2005 I. negyedévében a lakosság 21, a II. negyedévben 26%-a vett részt többnapos utazáson. 2005 I. félévében a belföldi utazások fele ismerős meglátogatása, illetve vásárlás céljából történt. Az öt- és többnapos utazásokra 45%-ban üdülési célból került sor.
A magyar lakosság 2005 II. negyedévében csaknem 4,4 millió alkalommal látogatott külföldre. A külföldre utazók 64%-a (2,8 millió fő) egynapos, 36%-a (1,6 millió fő) többnapos látogató volt. A lakosság közel 12,9 millió napot töltött el külföldön. Ennek 22%-át az egy-, 78%-át a többnapos látogatások tették ki.
A lakosság külföldi átlagos tartózkodási ideje 2,9 nap, a többnapos utazásoknál 6,4 nap volt. Az egynapos utazások céljai között a vásárlás (71%) volt a meghatározó. A turisztikai célból utazók aránya 23%, amelyből a szabadidős turizmusnak volt számottevő szerepe. A munkavégzés miatt utazók aránya 6%-os volt. A többnapos utazások esetében a szabadidős és az üzleti cél jelentős (92%), a vásárlási célból utazók aránya 3, a munkavégzési célból utazóké 4%.
Az utazók 63%-a az Európai Unió területére utazott. Az egynapos látogatóknál Szlovákia, a többnaposaknál Ausztria volt a legkedveltebb úti cél. Az utazóknak kevesebb mint 3%-a hagyta el kontinensünket. A külföldre látogatók 158,8 milliárd forintot költöttek el. A lakosság kiadásai az egy- és többnapos utazók között 20-80%-ban oszlottak meg.
Mindez azt is jelenti, hogy az utasforgalmi export és import pozitív egyenlege 2005 II. negyedévében 58 milliárd forintot tett ki.
(Forrás: www.tozsdeforum.hu)
2005. január-júliusban a kereskedelmi szálláshelyekre 1,9 millió külföldi vendég érkezett, akik több mint 5,9 millió vendégéjszakát töltöttek el. 2004 azonos időszakához képest 7%-kal több vendég 2%-kal több éjszakát töltött el a szálláshelyeken. Az Európai Unió országaiból érkezett a külföldi vendégek közel háromnegyede, vendégéjszakáik száma megközelítette a 4,5 millió éjszakát. A szálláshelyeken a legtöbb éjszakát eltöltő német állampolgárok 4%-kal kevesebb éjszakát vettek igénybe az előző év azonos időszakához képest. A fontosabb küldő országok közül kiemelkedő növekedést mutat a Nagy-Britanniából hazánkba irányuló vendégforgalom.
A szálloda típusú egységek (szállodák és panziók) 3-5, a turista- és az ifjúsági szállók 15%-kal több - külföldiek által igénybe vett - éjszakát regisztráltak, az üdülőházak és a kempingek mérsékelt forgalomról számoltak be az egy évvel azelőttihez viszonyítva. A gyógyszállodákban 8%-kal több vendégéjszakát töltöttek el a külföldi állampolgárok. A külföldivendég-forgalom bővülése a Közép-Magyarország régióra koncentrálódott; Észak-Magyarországon és a Közép-Dunántúlon a tavalyihoz hasonló vendégforgalom, a többi régióban 3-7%-os csökkenés figyelhető meg.
A vizsgált időszakban a kereskedelmi szálláshelyek közel 2 millió belföldi vendéget fogadtak, akik 4,9 millió vendégéjszakát töltöttek el. A vendégek száma 5, a vendégéjszakák száma 3%-kal magasabb volt az egy évvel korábbinál. A szállodai forgalom nagyobb mértékben emelkedett az átlagosnál: 12%-os volt a vendégek, 10%-os a vendégéjszakák számának növekedése. A többi szállástípusban - a kempingek kivételével - a belföldivendég-forgalom mérséklődött. A Közép-Magyarország, a Közép-Dunántúl, a Dél-Dunántúl és a Dél-Alföld tervezési-statisztikai régiókat jelentős (5-9%-os) fellendülés jellemezte.
A szállodák átlagosan 45,8%-os szobakihasználtsággal működtek, ez az előző év azonos időszakában 44,5% volt.
A kereskedelmi szálláshelyek összesen 117,8 milliárd forint bevételt értek el az első hét hónapban, ami folyó áron 14%-os növekedésnek felel meg, viszonyítva a 2004 azonos időszakához. Ezen belül a szállásdíjbevétel 14, a szálláshelyi vendéglátás 1, az egyéb szogáltatások bevétele 30%-kal nőtt. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás nemzetgazdasági (H) ág együttes fogyasztóiár-indexe január-júliusban 6%-os növekedést jelzett a megelőző év azonos időszakához képest.
2005. július 31-én közel 3000 kereskedelmi szálláshely, ezen belül 814 szálloda üzemelt az országban. 2004 júliusához képest a működő szállodák száma 10-zel csökkent, a rendelkezésre álló szállodai szobák száma közel azonos volt az egy évvel korábbival.
2005 II. negyedévében 8,6 millió külföldi látogató (ld. Módszertani megjegyzések) érkezett hazánkba, 69%-uk - az első negyedévhez hasonlóan - egynapos (éjszakázás nélküli), 31%-uk többnapos látogató volt. 2005 II. negyedévében az előző év azonos időszakához képest 5%-kal növekedett az egynapos látogatók száma. A többnapos látogatásokon belül az 1-3 napos látogatók aránya 2 százalékponttal nőtt, a négy vagy annál több naposoké 2 százalékponttal mérséklődött az előző negyedévhez képest.
A külföldiek összes eltöltött ideje 2005 II. negyedévében az egy évvel korábbi év azonos időszakához képest 11%-kal 22 millió napra csökkent. Az egynapos látogatók által eltöltött idő 5%-kal nőtt, így 6 millió napra emelkedett. A többnapos látogatásokon belül az 1-3 naposok eltöltött ideje nem változott az előző évihez képest, a 4 vagy többnapos látogatók által eltöltött idő 5%-os csökkenést mutat.
Az egynapos utazók legfontosabb céljai az átutazás (41%) és a vásárlás (33%) voltak. A turisztikai céllal érkezők aránya 18%, amelyben a szabadidős turizmusnak meghatározó szerepe volt. A hosszabb tartózkodás esetében lényegesen meghatározóbb a szabadidős (72%) és az üzleti cél (11%). Ebben a csoportban a vásárlási céllal érkezők aránya 3%, az átutazóké 7%.
A külföldi látogatók 2005 II. negyedévében 217 milliárd forintot költöttek el hazánkban. Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 26%-a, 55 milliárd forint. Az egynapos látogatások esetében vásárlásra költöttek a legnagyobb mértékben a hazánkba látogatók: az összes bevétel 59%-át, 32 milliárd forintot - a szabadidős céllal érkezők költése 10 milliárd forint (17%), az átutazóké 9 milliárd forint (17%) volt. A
többnapos látogatók 161 milliárd forint értékben vették igénybe hazánk turisztikai szolgáltatásait. A többnapos látogatók kiadásainak nagyobb része (75%-a), 122 milliárd forint a szabadidős utakhoz, 15%-a (25 milliárd forint) az üzleti utakhoz kötődött. Az összes külföldi költéséből származó bevétel 61%-a, 131 milliárd forint kötődött a szabadidős turizmushoz. Az üzleti céllal érkezők 26 milliárd forintot költöttek, ez a bevétel 12%-a.
2005 I. negyedévében a lakosság 21, a II. negyedévben 26%-a vett részt többnapos utazáson. 2005 I. félévében a belföldi utazások fele ismerős meglátogatása, illetve vásárlás céljából történt. Az öt- és többnapos utazásokra 45%-ban üdülési célból került sor.
A magyar lakosság 2005 II. negyedévében csaknem 4,4 millió alkalommal látogatott külföldre. A külföldre utazók 64%-a (2,8 millió fő) egynapos, 36%-a (1,6 millió fő) többnapos látogató volt. A lakosság közel 12,9 millió napot töltött el külföldön. Ennek 22%-át az egy-, 78%-át a többnapos látogatások tették ki.
A lakosság külföldi átlagos tartózkodási ideje 2,9 nap, a többnapos utazásoknál 6,4 nap volt. Az egynapos utazások céljai között a vásárlás (71%) volt a meghatározó. A turisztikai célból utazók aránya 23%, amelyből a szabadidős turizmusnak volt számottevő szerepe. A munkavégzés miatt utazók aránya 6%-os volt. A többnapos utazások esetében a szabadidős és az üzleti cél jelentős (92%), a vásárlási célból utazók aránya 3, a munkavégzési célból utazóké 4%.
Az utazók 63%-a az Európai Unió területére utazott. Az egynapos látogatóknál Szlovákia, a többnaposaknál Ausztria volt a legkedveltebb úti cél. Az utazóknak kevesebb mint 3%-a hagyta el kontinensünket. A külföldre látogatók 158,8 milliárd forintot költöttek el. A lakosság kiadásai az egy- és többnapos utazók között 20-80%-ban oszlottak meg.
Mindez azt is jelenti, hogy az utasforgalmi export és import pozitív egyenlege 2005 II. negyedévében 58 milliárd forintot tett ki.
(Forrás: www.tozsdeforum.hu)