Nem állt meg az árcsökkentési hullám
Nem állt meg az árcsökkentési hullám: februárban már több olyan üzlet is átengedte a vásárlóknak az idei áfacsökkentés eredményeit, amelyik ezt januárban még nem tette meg.
Ennek is köszönhető, hogy a felső áfakulcs alá tartozó termékek és szolgáltatások több mint 70%-a lett olcsóbb - közölte tegnap a kormányszóvivő.
Egyre nagyobb az esély arra, hogy teljesüljön a kormány szándéka, és idén összességében mintegy 170 milliárd forint maradjon a vevőknél. Ez egy átlagos, négytagú család esetében havonta körülbelül ötezer forintos megtakarítást jelentene.
A kormány ezen a héten kapott újabb tájékoztatást a januári áfacsökkentés hatásairól. A február végi állapotokat összegző jelentés tartalmazza az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület felmérésének eredményeit is - az egyesület tavaly november óta folyamatosan elemzi a helyzetet több más civil szervezettel karöltve.
Az üzleteket járva a civil szervezetek tagjai azt tapasztalták, hogy az üzletek felében csökkentették az áraikat a kereskedők, ezen belül 12% még az áfacsökkentésnél is nagyobb mértékben. Ezen felül 13% nem csökkentett ugyan, de nem is emelt árat tavaly december óta. Kedvező az is, hogy februárban az üzletek 8%-döntött úgy, hogy bár januárban még nem lépett, de végül mégis csökkentette az árait - derült ki Batiz András tájékoztatásából.
A kormány szerint a civil szervezetek felmérése ugyan nem reprezentatív, alkalmas a folyamatok érzékeltetésére, mivel közvetlen tapasztalatokon alapul. Ráadásul tudni lehet azt is, hogy eddig 112 vállalkozás csatlakozott a kormány áfa-védjegy kezdeményezéséhez - azaz szerződést kötött az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztériummal, amelyben vállalták az árcsökkentést. Habár ez az összes üzlet számához viszonyítva első látásra nem tűnik soknak, érdemes megjegyezni, hogy - mivel a legnagyobb forgalmú kereskedelmi láncok többsége ott van közöttük - a tényleges forgalomnak a túlnyomó többségéről van szó.
Batiz András arra is felhívta a figyelmet, hogy az úgynevezett fogyasztói kosár 54%-át érinti az áfacsökkentés - a fogyasztói kosár azt mutatja meg, hogy miből mennyit vásárol egy átlagos magyar polgár. Jelzésértékű ezért, hogy azon kiskereskedelmi üzletláncok forgalmának, amelyekben élelmiszereket és más, úgynevezett "gyorsan forgó árucikkeket" (FMCG) árulnak, körülbelül a 60%-át adja az a nyolc cég, amelyiknek van ilyen szerződése. A vásárlók többsége ugyanis ilyen hiper- vagy szupermarketekben vásárolja az élelmiszert és például a háztartási vegyi árukat is.
Tudni lehet továbbá azt is, hogy vannak olyan nagy forgalmú üzletláncok, amelyek a védjegy-programhoz ugyan nem csatlakoztak, de az áraikat csökkentették. Ez jellemző például a műszaki cikkeket forgalmazó láncok közül többre is, vagy például bútoráruházakra. Ezt igazolják az inflációs adatok is, amelyek szerint a januárban eladott, legfelső áfakulccsal adózó áruk és szolgáltatások mintegy 70 százalékának csökkent az ára - tette hozzá a kormányszóvivő.
(Forrás:www.tozsdeforum.hu)
Egyre nagyobb az esély arra, hogy teljesüljön a kormány szándéka, és idén összességében mintegy 170 milliárd forint maradjon a vevőknél. Ez egy átlagos, négytagú család esetében havonta körülbelül ötezer forintos megtakarítást jelentene.
A kormány ezen a héten kapott újabb tájékoztatást a januári áfacsökkentés hatásairól. A február végi állapotokat összegző jelentés tartalmazza az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület felmérésének eredményeit is - az egyesület tavaly november óta folyamatosan elemzi a helyzetet több más civil szervezettel karöltve.
Az üzleteket járva a civil szervezetek tagjai azt tapasztalták, hogy az üzletek felében csökkentették az áraikat a kereskedők, ezen belül 12% még az áfacsökkentésnél is nagyobb mértékben. Ezen felül 13% nem csökkentett ugyan, de nem is emelt árat tavaly december óta. Kedvező az is, hogy februárban az üzletek 8%-döntött úgy, hogy bár januárban még nem lépett, de végül mégis csökkentette az árait - derült ki Batiz András tájékoztatásából.
A kormány szerint a civil szervezetek felmérése ugyan nem reprezentatív, alkalmas a folyamatok érzékeltetésére, mivel közvetlen tapasztalatokon alapul. Ráadásul tudni lehet azt is, hogy eddig 112 vállalkozás csatlakozott a kormány áfa-védjegy kezdeményezéséhez - azaz szerződést kötött az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztériummal, amelyben vállalták az árcsökkentést. Habár ez az összes üzlet számához viszonyítva első látásra nem tűnik soknak, érdemes megjegyezni, hogy - mivel a legnagyobb forgalmú kereskedelmi láncok többsége ott van közöttük - a tényleges forgalomnak a túlnyomó többségéről van szó.
Batiz András arra is felhívta a figyelmet, hogy az úgynevezett fogyasztói kosár 54%-át érinti az áfacsökkentés - a fogyasztói kosár azt mutatja meg, hogy miből mennyit vásárol egy átlagos magyar polgár. Jelzésértékű ezért, hogy azon kiskereskedelmi üzletláncok forgalmának, amelyekben élelmiszereket és más, úgynevezett "gyorsan forgó árucikkeket" (FMCG) árulnak, körülbelül a 60%-át adja az a nyolc cég, amelyiknek van ilyen szerződése. A vásárlók többsége ugyanis ilyen hiper- vagy szupermarketekben vásárolja az élelmiszert és például a háztartási vegyi árukat is.
Tudni lehet továbbá azt is, hogy vannak olyan nagy forgalmú üzletláncok, amelyek a védjegy-programhoz ugyan nem csatlakoztak, de az áraikat csökkentették. Ez jellemző például a műszaki cikkeket forgalmazó láncok közül többre is, vagy például bútoráruházakra. Ezt igazolják az inflációs adatok is, amelyek szerint a januárban eladott, legfelső áfakulccsal adózó áruk és szolgáltatások mintegy 70 százalékának csökkent az ára - tette hozzá a kormányszóvivő.
(Forrás:www.tozsdeforum.hu)